تبلیغات در گوگل

طراحی استراتژی و اجرای تخصصی کمپین های گوگل ادز

تبلیغات گوگل چیست و چرا راه محبوب و موثری برای تبلیغات است؟

گوگل ادز که سابقا با نام گوگل ادوردز می شناختیم، چیست ؟

 گوگل ادز یا ادوردز همان سیستم تبلیغات گوگل است که مدیران تبلیغات با پرداخت مبلغی به گوگل باعث می شوند تا در هنگام جستجو کلمات خاصی ( کلید واژه ها ) گوگل، تبلیغ قابل کلیک آنها را در صفحه نتایج گوگل نمایش دهد. گاهی این نمایش تبلیغات در بالای صفحه و گاهی نیز در پایین صفحه است. این تبلیغ برای نسخه موبایل نیز فعال است و بازخورد بسیار بالایی دارد.

تبلیغات در گوگل چگونه عمل می‌کند ؟

گوگل (google) به عنوان پر بازدیدترین موتور جستجو و منبع اصلی جستجوی بسیاری از کاربران در دنیای وب، ابزارهای تبلیغاتی متفاوتی را ارائه می‌دهد. از جمله این تبلیغات گوگل، می توان به تبلیغات کلیکی و بنری اشاره کرد، تبلیغات کلیکی گوگل یا همان گوگل ادز، ابزاری بسیار مناسب با بازدهی بالا برای معرفی خدمات یا محصولات وب سایت‌ها و بیزینس های آنلاین است.

با توجه به نوع فعالیت آنلاین خود در اینترنت و خدمت خاصی که عرضه می‌کنید، تبلیغات گوگل روش مناسبی برای افزایش ورودی به وب سایت، فروش و معرفی خدمات و یا محصولات شما خواهد بود. در مقایسه با روش‌های سنتی و پر هزینه‌ای مانند چاپ آگهی در روزنامه و مجلات، نصب بنر بر روی بیلبوردهای سطح شهر که تنها توسط افراد محدودی نیز مشاهده می‌شود، گوگل ادز با توجه به افزایش کاربر در دنیای وب، طیف وسیعی از بازدیدکنندگان را، پوشش می‌دهد.

کاربرد (google ads)  گوگل ادز چیست ؟

Google Ads که در فارسی تبلیغات در گوگل ترجمه شده است، یکی از گزینه‌های بازاریابی اینترنتی است. گوگل ادز شما را قادر می‌سازد خدمت یا محصول خود را در بالای صفحه‌های نتایج جستجو در گوگل قرار دهید. با بودجه‌ای که در این تبلیغ صرف می‌شود، به ازای هر کلیکی که بر روی تبلیغ صورت می‌گیرد، هزینه تعریف شده از اعتبار حساب گوگل شما کسر خواهد شد. سیستم تبلیغات گوگل همانند یک سیستم مزایده بزرگ عمل می‌کند که در آن تبلیغ‌کنندگان برای به‌دست آوردن جایگاه‌های تبلیغاتی مناسب با هم به رقابت می‌پردازند از این رو پیشنهاد می شود از یک متخصص گوگل ادز در این خصوص استفاده کنید.

طی مزایده‌ای که گوگل از طریق کلمات کلیدی و تبلیغات وب سایت‌ها برگزار می‌کند، با صرف هزینه‌ای ناچیز می‌توان برنده شد و تبلیغ خود را در معرض دید کاربران قرار داد. در نهایت هم با هر کلیک بر روی لینک مندرج در تبلیغ، هزینه آنرا پرداخت کرد. حالا شما با ورود کاربران به وب‌سایت و جلب رضایت آنها، می‌توانید میزان بازدید و فروش خود را افزایش دهید. کافیست مطابق با تبلیغاتی که ارائه ‌شده است، خواسته کاربران را برآورده کنید. میزان رضایت بازدیدکنندگان با محتوای مناسب، سادگی کار با بخش‌های مختلف سایت، امکان انتخاب، خرید و پرداخت راحت و…. افزایش می‌یابد.

 google adwords  

اگر اسم گوگل ادوردز را شنیده اید باید بدانید که google adwords نسخه ی قدیمی گوگل ادز است که امروزه به نام google ads شناخته می شود.

ویژگی‌های جذاب استفاده از گوگل ادز  

اگر بخواهیم از ویژگی های گوگل ادز برای شما بگوییم مهمترین آنها عبارت اند از:

  • در ابتدای کسب و کار می‌توانید از آن استفاده کنید.
  • ترافیک بالایی در سایت هدف ایجاد می کند.
  • در یک مقطع زمانی خاص می‌توانید تبلیغ خاصی انجام دهید.
  • نیازی به بهینه‌سازی سایت و محتوای آن ندارد. البته اگر این مورد انجام شود کمک بیشتری به قرار گیری سایت شما در نتایج اولیه دارد و ما این مورد را به شما توصیه می کنیم.
  • باید تبلیغات مرتبط تعریف کنید.
  • امکان بودجه‌بندی برای هر تبلیغ در هر روز ساعت خاصی مقدور است.
  • امکان زمان‌بندی مشاهده تبلیغ برای کاربران برقرار خواهد بود.
  • نیاز به پرداخت هزینه به ازای هر کلیک وجود دارد.
  • تبلیغات در گوگل یک روش سریع برای دستیابی به مشتریان بالقوه و افزایش فروش است.

بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing) از مهمترین روش‌های معرفی شغل، محصول، خدمات و… در دنیای اینترنت است. روشی که امروزه بسیاری از وب سایت‌ها و کسب‌و‌کارهای آنلاین برای بیشتر دیده‌شدن انتخاب می‌کنند. یکی از راه های شناخت بهتر و بیشتر google ads ، دانستن فواید و مزایا تبلیغات در گوگل است که بصورت مفصل در مقاله ای مجزا به آن پرداخته شده است.

حال که با مفهوم تبلیغات در گوگل  آشنا شدید بهتر است در مورد تاثیر تبلیغات گوگل بر سئو seo بخوانید.

تفاوت SEO و google ads

در این قسمت از مقاله با توجه به این که با مفاهیم سئو و گوگل ادز آشنا شده اید، جدولی ترتیب داده شده است که تنها با یک نگاه می توانید تفاوت های این دو را با یکدیگر درک کنید. البته باید بدانید گوگل ads و سئو رقیب یکدیگر نیستند بلکه به‌ عنوان دو ابزار قدرتمند، شما را در رسیدن به اهداف یاری می‌کنند. زمانی که می‌خواهید ترافیک سریع‌تری به‌ سمت سایت روانه کنید، از google ads استفاده کنید. همچنین برای به‌دست آوردن موفقیت‌های بیشتر سایت خود نیز به فکر استفاده از فرایند سئو باشید.

 

ads

seo

مشاهده نتیجه فرایند بصورت آنی

دارد

ندارد

هزینه ترافیک سایت

دارد

ندارد

تضمین نمایش کسب و کار در نتایج جستجو

دارد

ندارد

امکان هدفگیری کلمه واژه های پرترافیک

ندارد

دارد

محاسبه بازگشت سرمایه گذاری (ROI)

آسان

دشوار

امکان هدفگیری تعدا کلید واژه بیشتر در یک زمان واحد

دارد

ندارد

امکان دریافت واکنش سریع به تغییرات بازار در فرایند هدفگیری کلمات کلیدی جدید از سمت کاربران

دارد

ندارد

امکان نمایش در بالای لیست نتایج طبیعی

دارد

کمتر دارد

امکان استفاده از کلیدواژه های منفی برای عدم نمایش در عبارات خاص

دارد

ندارد

امکان اجرایی شدن در طیف وسیعی از وب سایت ها

دارد

ندارد

بهینه سازی کیفیت و کمیت لینک های ورودی

ندارد

دارد

امکان هدایت ترافیک از ابتدای آغاز کمپین

دارد

ندارد

گوگل ادز یا سئو، کدام راهکار مناسب سایت شما است؟ 

در نهایت هر دو برای رشد کسب ‌و ‌کار شما نیاز است، چرا که این دو روش مکمل هم هستند و از طریق گزارشات گوگل می‌توان رفتار کاربران را در دوره‌های زمانی متفاوت بررسی نمود.

ولی اگر شما صاحب استارت آپ و کسب و کار نوپا هستید، گوگل ادز می تواند با سرعت بیشتری از سئو برای شما ترافیک هدفمند و در نتیجه فروش بیشتر به همراه بیاورد. البته همانطور که گفتیم در این پروسه سئو نباید فراموش  کرد.

چه کشورهایی اجازه تبلیغات در گوگل را ندارند؟

گوگل موظف است تا از تحریم های اعمال شده توسط اداره کنترل دارایی های برون مرزی آمریکا (OFAC) تبعیت کند.

در حال حاظر نیز چند کشور انگشت شمار در لیست سیاه این اداره و به تبعیت از آن گوگل قرار دارند که گوگل اجازه ندارد این کشورها را در لیست های انتخاب سرویس های خود قرار دهد.

لیست کشورهای ممنوعه گوگل را در ادامه میبینید:

  • شبه جزیره کریمه
  • کوبا
  • ایران
  • کره شمالی
  • سودان
  • سوریه

همینطور که میبینید تنها 6 کشور در جهان در این لیست قرار دارند که ایران هم متاسفانه در آن قرار دارد.

تاثیر استفاده از گوگل ادز بر سئو وب ‌سایت از چه نوعی است؟

عوامل مختلفی روی سئو سایت اثر می‌گذارند که آن‌ها را به دو دسته تقسیم می‌کنیم:

عوامل تاثیرگذار به‌طور مستقیم

عوامل تاثیرگذار به‌طور غیرمستقیم

عواملی که به‌‌صورت مستقیم روی سئو سایت شما تاثیر می‌گذارند باعث می‌شوند تا در رتبه‌بندی صعود کنید و به صفحه نخست گوگل نزدیک‌تر شوید. در واقع رعایت بعضی از نکته‌هایی که این عوامل تعیین می‌کنند تاثیر محسوسی روی سئو می‌گذارد. از عواملی که تاثیر مستقیم دارند می‌توان به بک لینک‌ها و تولید محتوا اشاره کرد.

در مقابل بعضی از عوامل وجود دارند که نمی‌توان درباره تاثیر مستقیم آن‌ها اظهار نظر کرد اما باز هم نمی‌توان تاثیر آن را به‌طور کلی نادیده گرفت. چنین عواملی تاثیری روی سایت شما می‌گذارند که محسوس نیست. در واقع به دلیل نبود اطلاعات و داده‌های کافی در این زمینه نمی‌توانیم بیش از این درباره عوامل تاثیرگذار از نوع غیرمستقیم ادعایی بکنیم. فضای مجازی نمونه‌ای از عوامل غیرمستقیم است.

حالا که با مفاهیم عوامل تاثیرگذار از دو نوع مستقیم و غیر مستقیم آشنا شدیم می‌توانیم درباره تاثیر گوگل ادز بر سئو سایت صحبت کنیم.

آیا گوگل ادز سئوی سایت ما را بهتر می‌کند؟

افراد زیادی فکر می‌کنند که گوگل ادز کمک بزرگی در حرکت رو به جلوی سایت آن‌ها خواهد بود و به این طریق وب‌سایت آن‌ها سئو می‌شود، اما باید بگوییم که این تفکر اشتباه است. چون گوگل ادز در دسته دوم عوامل تاثیرگذار یعنی نوع غیرمستقیم قرار می‌گیرد و تاثیری در سئو سایت شما ندارد. در واقع لینک‌های تبلیغاتی که در سایت خود قرار می‌دهید هرگز به‌عنوان بک لینک شناخته نخواهند شد. یکی از دلایلی که مدیران وب‌سایت‌ها یا وبمسترها به استفاده از گوگل ادز اصرار می‌کنند، همان تفکر غلطی است که گفتیم.

به‌‌عبارت دیگر چنین اشتباه رایجی در بین مدیران کسب‌و‌کار وجود دارد که فکر می‌کنند لینک‌های تبلیغاتی، بک لینک به‌‌شمار می‌روند و چون بک لینک‌سازی یکی از عوامل تاثیرگذار مستقیم است، بنابراین استفاده از گوگل ادز نیز تاثیر زیادی در سئو سایت خواهد داشت.

شما با دانستن این نکته که لینک‌های تبلیغاتی از یک فرمت دیگر با نام نوفالو هستند متوجه می‌شوید که چنین لینک‌هایی برای موتور جستجوی گوگل اهمیتی ندارد و از کنار آن‌ها با بی‌اعتنایی عبور می‌کند. در نتیجه استفاده از گوگل ادز تاثیر مستقیم، محسوس و زیادی در سئو سایت شما ندارد اما می‌توان آن را جزو عوامل تاثیرگذار غیرمستقیم قرار داد.

استفاده از گوگل ادز چطور روی سئو تاثیر می‌گذارد؟

همان طور که گفتیم گوگل ادز جزو موارد تاثیرگذار از نوع غیرمستقیم است. در ادامه بررسی خواهیم کرد که گوگل ادز چه تاثیری روی سایت شما دارد و چرا از آن برای بهبود سئو می‌توان استفاده کرد.

تاثیر گوگل ادز روی برند شما

زمانی که از تبلیغات گوگل ادز (که معتبرترین در نوع خود است) استفاده می‌کنید به نوعی در حال برجسته‌تر کردن برند خود هستید. حالا بعد از استفاده، در جمع برندهای مشابه نگین می‌شوید و همه شما را می‌بینند. به‌عبارت دیگر زمانی که از گوگل ادز برای رشد سایت خود کمک می‌گیرید، دیده می‌شوید و همه نام شما را به خاطر می‌سپارند.

زمانی که نام خود را در ذهن افراد ثبت کردید و در میان سایر برندها به‌‌ویژه برندهای رقیب ممتاز شدید، حالا مخاطب‌ها به سمت شما می‌آیند و از محصولات یا خدمات شما استفاده می‌کنند. یعنی گوگل ادز در جذب مخاطب به سایت شما تاثیرگذار است و می‌توانید بسیار از آن بهره ببرید. با افزایش تعداد جستجوی نام برند شما در گوگل خودبه‌خود متوجه رشد رتبه و میزان بازدیدهای سایت خواهید شد. پس از این اتفاق‌ها زمان آن فرا می‌رسد تا به صفحات نخست گوگل خوش‌آمد بگویید.

گوگل ادز و صفحات مجازی

اگر به یاد داشته باشید گفتیم که صفحه‌های مجازی از عوامل تاثیرگذار نوع غیرمستقیم هستند. حالا ما می‌توانیم از این تاثیر هوشمندانه استفاده کنیم. شما می‌توانید گوگل ادز را راه‌اندازی کنید و از مزایای آن در فضای مجازی بهره ببرید. زمانی که فردی به وسیله لینک‌های تبلیغاتی شما مطلبی را در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارد مخاطب‌ها به‌طور غیرمستقیم به سمت شما سرازیر می‌شوند. با توجه به افزایش روزافزون کاربران شبکه‌های مجازی نباید این موضوع را در افزایش رتبه سایت دست‌کم گرفت. (برای آگاهی بیشتر از مزایای تبلیغات گوگل ادز مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم.)

گوگل ادز کیورد پلنر

یکی از ابزارهای فوق‌العاده‌ای که گوگل ادز در اختیار شما قرار می‌دهد کیورد پلنر (Keyword Planner) است. با استفاده از این ابزار قادر هستید تا کلمات جستجو شده را پیدا کنید و به بررسی آن‌ها مشغول شوید.  اگر دقت کرده باشید یکی از فاکتورهای بسیار موثر در سئوی سایت بهینه‌سازی محتوا به کمک کلمات کلیدی است. ابزار کیورد پلنر می‌تواند به‌عنوان یک عنصر ترکیبی عمل کند و مکمل سایر ابزارها باشد. یعنی زمانی که کار کردن با آن را فرا گرفتید معطل نمانید و استفاده از سایر ابزارها را هم شروع کنید.

برای مثال گوگل آنالیتیکس یک ابزار بسیار قدرتمند در زمینه سئو و مدیریت وب‌سایت است که می‌تواند با کیورد پلنر همراه شود و اطلاعات بسیار مفیدی را برای شما به ارمغان آورد.

بعد از این مرحله باید سعی کنید محتواهای خود را بهینه کنید و کلمات کلیدی را به‌کار ببرید. پیکربندی مقاله‌ها بر اساس عبارت‌های کلیدی تاثیر مستقیمی روی سئو دارد و این موضوع توسط گوگل ادز امکان‌پذیر است.

هزینه تبلیغات در گوگل چگونه محاسبه می‌شود؟

CPC  یا (Cost per Click) هزینه‌ای است که به گوگل پرداخت می‌کنید تا به کاربران کسب‌وکار شما را نمایش دهد. اما چطور هزینه و تعرفه تبلیغات گوگل را کاهش دهیم؟ همان‌طور که از مطالب مطرح شده در اینفوگرافیک این مطلب می‌توان نتیجه گرفت، یک راه موثر در این زمینه، افزایش امتیاز کیفیت یا کوالیتی اسکور تبلیغ است.

روش های مدیریت هزینه در گوگل ادز

با رعایت برخی از نکات می توان هزینه های تبلیغات در گوگل را بهینه نمود. از جمله ی این نکات مواردی هستند که در ادامه آن ها را بیان می کنیم:

  1. الگوی مناسب انطباق کلید واژه ای را انتخاب کنید که باعث رشد کمپین شما شود و بر آن کنترل داشته باشید. در واقع با انتخاب بهترین و مناسب تری کلید واژه ها می توان نتایج بهتر و به صرفه تری از گوگل ادز دریافت نمود. وقتی کلید واژه های خود را تعریف کردید، باید برای هر کدام از آن ها یک الگوی انطباق نیز مشخص نمایید. شما می توانید به الگوی انطباق به دید یک ابزار برای بدست آوردن کنترل بیشتر بر نحوه و زمان نمایش تبلیغات خود نگاه کنید. در واقع در چنین شرایطی شما این امکان را دارید که فرمان تبلیغات را دست خود بگیرید.
  2. با استفاده از کلیدواژه های منفی کمپین خود را بهینه سازی کنید: با استفاده از کلیدواژه، شما به گوگل می گویید که محصولات یا خدمات شما چه هستند. شما می توانید با انتخاب کلیدواژه های صحیح برای تبلیغات و اد گروپ های خود، میزان دسترسی خود را به مخاطب افزایش دهید. و با استفاده از الگو های انطباق نحوه دسترسی مردم به تبلیغات خود را مشخص کنید. به این ترتیب می توانید تبلیغات خود را به صورت هدفمندتری انجام بدهید
  3. استراتژی های هزینه پیشنهادی خود را آزمایش کنید: یکی از ابزار های قدرتمند گوگل ادز، امکان تنظیم و اجرای آزمایشات در کمپین ها است. با استفاده از Draft & Experiments شما می توانید ویژگی های جدیدی که می خواهید به تنظیمات فعلی خود بیافزایید را تست کنید. این بخش در واقع مجموعه ای از کمپین های موجود شما است که با استفاده از آن ها می توانید تنظیماتشان را تغییر دهید و یا ویژگی جدیدی به آن ها بیافزایید. بدین وسیله می توانید نتایج را سریعا تحلیل کرده و تصمیم بگیرید که آیا استراتژی های مختلف هزینه پیشنهادی، جمعیتی، یا پیام های تبلیغاتی می توانند عملکرد شما را بهبود ببخشند یا نه. در واقع با استفاده از همین آزمون و خطاها می توانید عملکرد بهتری را برای تبلیغات خود پیاده سازی نمایید.
  4. برای کاهش هزینه گوگل ادز بخش های مختلف تبلیغ خود را آزمایش کنید: همانطور که برای هزینه پیشنهادی گفتیم، می توانید انواع مختلف تبلیغات و عناوین، عکس ها و متون را امتحان کنید. با آزمایش های مختلف می‌توانید به راهکاری برای کاهش هزینه گوگل ادز دست‌ یابید. متن تبلیغات شما می تواند تاثیر بسزایی بر نرخ کلیک کاربران روی نتایج تبلیغاتی داشته باشد. بنابراین پیشنهاد می شود هر 2-3 ماه، در طی فعالیت یک کمپین، متون تبلیغاتی مختلف را تست کنید. مهم تر از آن، باید تبلیغات خود را بر اساس استراتژی های قیمت گذاری و اهداف خود ایجاد کنید. اگر هدف شما افزایش نمایش به منظور بالا بردن آگاهی مردم از برند خود، بدون افزایش تعداد کلیک باشد، آنگاه تبلیغات شما کاملا متفاوت خواهند بود. برای اینکار می توانید از افزونه های تبلیغاتی گوگل ادز استفاده نمائید.
  5. تنظیمات جمعیتی و مکانی را بهینه سازی کنید: مطمئن شوید که تنظیمات جمعیتی و مکانی را در زمان مشخص کردن هدف گذاری ها، بهینه سازی کرده اید. در واقع با اطلاع از پرسونا خریدار و تنظیم اطلاعات جمعیتی و مکانی خود بر اساس آن، می توانید دقیقا مخاطب مدنظر خود را جلب کنید. که نتیجه آن بالا رفتن نرخ کانورژن و داشتن کمپین سودآورتر خواهد بود.

افزایش کولیتی اسکور یا امتیاز کیفی تبلیغات

به طور کل زمانی که امتیاز کیفیت یا کوالیتی اسکور تبلیغات شما افزایش پیدا کند، هزینه و تعرفه تبلیغات گوگل شما می‌تواند کاهش یابد؛ به این معنا که آن‌قدر وبسایت شما و تبلیغاتتان خوب اجرا و مدیریت شده است که پول کمتری برای ارتقاء جایگاه تبلیغ به گوگل خواهید داد.

به نقل از گوگل، کوالیتی اسکور امتیازی است که کیفیت تبلیغ شما را نشان می‌دهد. کیفیت تبلیغ، ترکیبی از نرخ کلیک مورد انتظار، مرتبط بودن تبلیغ و تجربه کاربران در صفحات فرود تبلیغ است. گوگل ادز این عوامل را در نظر می‌گیرد تا بتواند میزان مرتبط بودن تبلیغ با جست‌وجوی کاربران را تحلیل کند و سپس نتیجه را با CPC پیشنهادی تبلیغ‌کنندگان ترکیب کرده تا بتواند تعرفه و جایگاه تبلیغ را مشخص کند. بنابراین مهم‌ترین عوامل در ارزیابی کیفیت تبلیغات گوگلی عبارت‌اند از:

نرخ کلیک مورد انتظار: گوگل از یک مدل آماری استفاده می‌کند تا نرخ کلیک مورد انتظار یک تبلیغ در سیستم مزایده‌ای گوگل ادز را مشخص کند. این مدل آماری بر اساس بازدهی تبلیغات مشابه قبلی است.

مرتبط بودن تبلیغ: این مورد، در واقع ارزیابی میزان مرتبط بودن کلمه کلیدی با تبلیغ شماست. به عبارت دیگر، میزان مرتبط بودن عباراتی که در متن تبلیغ استفاده می‌کنید با کلمه کلیدی که برای آن تبلیغ مشخص کرده‌اید.

تجربه کاربری در صفحات فرود: صفحات فرود تبلیغات خود را بهینه کنید و اطمینان حاصل کنید تجربه کاربری آنها بالا باشد و موجب رضایت کاربران شود.

ما برای صحبت با شما همیشه وقت داریم
اگر سوالی درباره خدمات سئو آژانس خلاقیت کوانتا دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید
جذب آدمک های فلزی با آهنربا - لیدهای تبلیغات کلیکی
Instagram on Pink Mobile Phone Mockup
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

Notice: Undefined index: phone_status in /home/quantaagency/public_html/wp-content/plugins/easy-track/admin/additive-setting.php on line 427

Notice: Undefined variable: button_phone_html in /home/quantaagency/public_html/wp-content/plugins/easy-track/admin/additive-setting.php on line 437